fbpx
+31850608681

Focus ontwikkelen en vasthouden

focusOp het moment dat we goed in ons vel zitten, lijkt het vasthouden van focus een simpele opdracht. Een kwestie van gaan met de “flow” en doen wat er gedaan moet worden, toch? Ik hoor u denken; “eitje!” Mag ik daar even tegenin gaan?

Als het zo simpel was, werd iedereen miljonair!

Veel mensen – met heel veel potentieel – hebben hier moeite mee! Ze willen het snappen, vatten en het goed doen. Maar dan hebben ze daar wel een handleiding voor nodig. Een dik boek is teveel en deze blog waarschijnlijk te weinig, maar ik ga een poging doen met behulp van andere BLOGs op deze site.
Ik zal ze zo linken dat u de pagina’s “naast elkaar” kunt zetten om te kunnen bepalen wat u op dat moment nodig heeft.

Er was eens;

een goed plan, een droom, een ultiem project en een persoon die daarvoor wil gaan!
Het zou mooi zijn als diegene gefocusseerd op weg kan gaan, maar waar moet die focus dan op liggen? Op de eindresultaat? Of juist datgene wat het plan nodig heeft om te kunnen slagen?
Wat als daar een combi van gemaakt kan worden? Wat als het in (taart)stukken gesneden kan worden? En overzichtelijk per portie af te werken of af te wisselen naar gelang de energie en dat wat onverwachts op uw pad gebracht wordt? Dat zou prachtig zijn!

werkhoekjeDus:

  1. omschrijf uw project / maak de meest ultieme “to do list” door het te onderverdelen in de benodigde tijd die de onderdelen vragen en de stemming die daarbij van belang is. Bijvoorbeeld; creativiteit, schrijversblok, verveling, gezellig koken in de keuken, boosheid (mijn poetsstemming), verloren uurtje etc.
  2. Maak de onderverdeling in tijd – dus alle karweitjes van een half uur bij elkaar en die van een halve dag, iedere dag een uur gedurende een week etc
  3. Maak een lijstje van mensen waarmee u wilt “brainen”.(Misschien maken we nog eens een “brainclub” vanuit KnowVision. Idee?)
  4. Maak een lijstje van wat u nodig heeft om uw plan te doen slagen. Bijvoorbeeld iemand die kan schilderen, een architect, een importfirma vanuit verweggistan, etc.
  5. Maak een lijstje van irritante mensen! Dat kunnen hele irritante figuren zijn of schatten van mensen die de onhebbelijkheid hebben uw focus aan te tasten. Het is dus van belang die telefoontjes onbeantwoord te laten tot u vermoeid maar voldaan uw werk staakt.
  6. Bepaal uw “gewonnen” prijs wanneer een onderdeel / taartstuk hebt afgerond. Bijvoorbeeld een partijtje midgetgolf, een potje Skip-bo, een uurtje winkelen, een etentje met iemand waarmee u kunt brainstormen, een prachtige bos bloemen, etc
  • Bepaal welke prijs u betaalt met het behalen van uw doel. Bijvoorbeeld minder tijd om te winkelen, voetballen, bij de ouders op visite gaan of een sudoku maken. Maar misschien moet u ook eerst investeren. Of iets leren, oefenen, spierpijn krijgen. U snapt vast wel wat ik bedoel.

focusEn dan begint het pas echt; focus!

Want een plan maken is tot daar aan toe, maar de startknop vinden kan behoorlijk lastig zijn.
Dat is heel normaal; uw focus is nog op het vorige lijstje en uw onderbewustzijn speurt alle hoeken van uw geheugen af naar de vergeten items en invalshoeken.
Heeft u daar geen last van?
Lijkt mooi, maar dan komt u waarschijnlijk aan het eind van het proces voor verrrassingen te staan aan niet ingedekte tegenvallers. Immers, uw focus was niet helemaal op het vorige lijstje en uw gedachten “dwaalden” al af naar de start.

Oké, de start is een feit; u bent begonnen!

Maar alle andere werkzaamheden blijven ook. Het leven gaat door, zoals dat heet. En als u alleen maar steeds opnieuw aan het “starten” bent, zal de accu al snel leeg zijn. Dus is het van belang dat u uw focus steeds weer een stukje verder verplaatst; een stukje verder in het proces.
Daarvoor heeft u wel overzicht nodig!
Ikzelf werk met 2 manieren.

  • De details verwerk ik op  een mindmap.
    U kunt het net zo duur maken als u wilt. Of niet door een gratis versie te gebruiken.
  • De triggerende “mindmap” maak ik op de achterkant van een rol behang.
    Deze plak ik op een deur of over dwars op de muur. Daarop zet ik alles wat ik niet mag vergeten, zoals het lijstje van BLOG-onderwerpen maken voor volgende opties en die er vervolgens bij schrijven. Dat hangt of in mijn kantoor of in de eetkamer. Dat gaat mij triggeren!
    Zo kom ik op ultieme ideeën voor cliënt A en invalshoeken voor de coaching van het personeelslid van cliënt B.

deurbelEn toen ging de bel!

Die telefoon had u al onder controle – die stond op uw lijstje – maar dan staan die mensen op de stoep.
“We dachten we zien je zo weinig, we moesten maar eens kijken of alles in orde is met je. Je ziet een beetje pips. Griepje onder de leden? Zal mama maar even een soepje voor je maken, knul?”
En daar staat de “knul” met zijn goede verstand onzinnig naar zijn moeder te staren. De focus ligt nog achter de laptop. Wat zegt ze? Soep?
Uiteindelijk is de hele middag (of zo) weg!

En nu? Noteer het als een leermoment. Maar leg mams wel even uit wat er gaande is. Misschien kan u haar hulp zelfs wel inroepen door op een vast moment van de week de voordeur te bewaken (Zo’n mams komt niemand langsheen), en u GEFOCUSSEERD aan het werk te houden door te voorkomen dat u van-alles-en-nog-wat-gaat-doen-inclusief-kletsen in plaats van dat wat op uw lijst(je) staat.

magieDe trucjesdoos

  • Focus vraagt anti-triggers! Een stip op uw linkerhand doet wonderen. Niet zo’n zielig stipje, nee, een stip van bijvoorbeeld een permanente marker. Iedere keer wanneer u dat stipje ziet, vraagt u zichzelf af of uw focus goed is.
    Niet? Nou ja zeg; aan het WERK.
  • Focus vraagt begrip! Dus als u erachter komt dat u even van uw padje af was, gaat u uzelf niet afbranden. Dan zou namelijk uw focus richting afbranden gaan en niet naar uw PROJECT. Dus gun u 4 seconden begrip en dan aan het werk.
  • Focus vraagt communicatie! Breng een ander op de hoogte dat u maar 4 minuten de tijd heeft voor dat telefoontje, maar wel graag even die minuten met diegene vult. Zo voorkomt u én een slecht gevoel bij de ander én een slecht gevoel bij uzelf.
  • Focus vraagt een prachtig nieuw plaatje in uw persoonlijke, onderbewuste dia-bak. En wel een afbeelding van uw doel, eindresultaat of (als dat allemaal niet mogelijk is) eindbeloning (gelijk vaststellen) voor wanneer u lekker achteruit kunt gaan zitten, omdat u uw einddoel heeft bereikt. Druk het af, zowel groot als klein en plak het op de spiegel in uw badkamer, een kleine bij uw pinpas, op laptop /tablet etc. Zorg dat uw alledaagse handelen iedere keer weer uw PROJECT tegenkomt.
    NOTE: een cliënte van mij hing zo’n afbeelding heel verkeerd in het toilet en moest aan iedereen uitleggen waarom die foto daar geplaatst was. Dat vertelde ze en vroeg die mensen haar eraan te herinneren zodat ze zich niet zou laten afleiden. Daarmee was de boodschap zacht gebracht en had zij er een heleboel “brainers” bij. Heel slim.

Om zelf te ontwikkelen:

  • Focus vraagt inzicht in eigen handelen en wandelen! Als u weet dat die route naar de supermarkt u in verleiding brengt om ook even wat-dan-ook te doen, dan neemt u toch een andere route?
  • Focus vraagt om plezier! Met tegenzin iets doen werkt averechts; uw trillingsniveau en humor zakken bij de minuut. Verbind dus het aangename met het noodzakelijk. U zult zien dat u er steeds creatiever mee om zult gaan. Dus de benodigde informatie lezen op een bankje in het bos; heerlijk! En het liefst als u daarvoor alleen maar (ergens anders) hoeft te stoppen.
  • Focus vraagt een nieuw woordenboek! Dus iets vervelends is alleen maar minder aangenaam, terwijl iets leuks waarachtig geweldig wordt. Dus neem uw taalgebruik dagelijks onder de loep. Gebruikt u bekrachtigende of ontkrachtende taal?
    Heel belangrijk, want als u iets ondoordachts zegt, kunt u moeilijk van uw onderbewustzijn verwachten dat het uw eigen oren afsluit. Vergeet het maar! Die vorm van oost-indisch doof bestaat niet!
  • Focus vraagt om een relaxte levenshouding! Dus uw mindset in afgestelde vorm; rust na arbeid en ontspannen na inspanning.

Het doel minder belangrijk dan de reis er naartoe?

Een veel gepubliceerde quote. Ik kan het alleen maar onderschrijven.
En focus? Dat is het belangrijkste ingrediënt in de succesbenodigdheden.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

155 views


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Raakt dit artikel u te heftig? Vraag dan een gratis gesprek aan.

Diensten vanuit ons netwerk

Dreamtags
pedicure-praktijk
viewnetix
huangdi