+31 654 367536

Gewoonte veranderen

beste stuurlui aan walBij het (willen) veranderen van een gewoonte staan de beste stuurlui gewoonlijk aan wal en is het haast een vaststaand feit zo iemand tegen te komen.

De adviezen komen over het algemeen vanuit een boekje of “horen zeggen” en degene die het aandraagt zal zelden de proef op de som genomen hebben.

Zo lastig voor iemand die een startklaar advies wil en haast niet kan wachten om te beginnen. Het is dan zoveel handiger de praktijk als leidraad te nemen.

Dus werd mij gevraagd “Heb je nog een tip”?

Natuurlijk heb ik tips, maar…. als u totaal niets heeft met dit onderwerp, stop dan met lezen.

Het gevaar is dat u enthousiast raakt en op zoek gaat naar iets dat u wilt veranderen.

Niet doen! Gewoon dichtklappen die laptop en heerlijk verder gaan met uw leven zoals die nu is en genieten van uw uitgezette koers.

Maar bent u iemand die een andere toekomst wil – op welk gebied dat ook – dan is hier een begin.

Weet….

Weet wat u anders wilt. Met andere woorden weet wat u verdrietig maakt, ontevreden, korzelig en dromerig naar een andere realiteit. Denkt u nu “Dromerig? Daar heb ik toch niets aan?”

Toch wel, het is de start van een bewustwording van wat anders zou kunnen gaan en welke kant u op zou willen.

Voorbeeld: 

U heeft een hekel aan uw bril.
Uw vriendin, kennis, zus of broer heeft de oplossing; “Neem contactlenzen”.

Maar stel nu dat het helemaal niet het uiterlijk van de bril is waar u een hekel aan heeft.
Dan komt u later met uw contactlenzen in bij de brillenman en vraagt om een bril… zonder glazen!

Dus weet wat u wilt veranderen en waarom!

Gaan we verder in het voorbeeld dan kan blijken dat u een hekel heeft aan uw bril, omdat u telkens weer een andere bril op moet zetten om een boek te kunnen lezen of autorijden op een zonnige dag.

Wanneer u uw grieven voorlegt aan uw opticien zal er waarschijnlijk een oplossing bestaan die u helemaal naar de zin is.

Bij het veranderen van een gewoonte.

Ook dan verandert er weinig aan de stelling.
Alleen kunnen we het zoeken van een winkel wel overslaan.

Wij zijn zelf de winkel en leveren alles aan gewoonteontwikkeling uit eigen voorraad.

Ook hier geldt dus: het weten van het WAT en het WAAROM.

pinpasVoorbeeld:
U wilt meer inkomen. (het WAT)
Dan vraag ik: wat is het WAAROM

Zegt u: ik heb nu te weinig geld. Vraag ik: WAAROM
Bedenkt u: dan kan ik mijn schulden afbetalen . Vraag ik: WAAROM
Oppert u : dan kan ik een groter huis aanschaffen. Vraag ik: WAAROM
Zegt u:……

U begrijpt inmiddels wel waar ik heen wil; de emotie, de oplossing, de kern.
Vooral bij GELD is het een uitdaging om die kern te willen prijsgeven aan…. onszelf.

In principe geldt dit voor elke gewoonte die wij willen veranderen, want minder, te weinig of geen inkomen is OOK een gewoonte.

Wij sturen onze overtuigingen, onze emoties en onze drijfveren zelf aan.

Zelfs wanneer wij die van de reclame, Facebook of uit een gesprek opdiepen. Dan nog hebben we zelf de reclame, Facebook of het gesprek gekozen.

checkBepaal wat u wilt.

Soms ligt de oplossing voor de hand, vaak is het puzzelen.

Regelmatig vraag ik cliënten een lijst te maken van dat wat ze niet willen om van daar uit het tegenovergestelde ernaast te schrijven en daar de rode draad te ontdekken.

Uiteindelijk is het allemaal helder; u weet uw doel / uw nieuwe gewoonte.
Dan heeft u te leren uw oude gewoonte (oude doel) te vervangen door de nieuwe.

Dat vraagt een compleet 180 graden draaimodel.

Gaandeweg komt u er steeds meer achter dat die oude gewoonte verbonden is aan allerlei andere gewoontes.

Bah, wat lastig. U kunt steeds weer opnieuw beginnen, steeds weer een dosis doorzettingsvermogen aanspreken, maar ….

Hoeveel tijd wilt u hierin steken?

Soms hebben wij ons te realiseren dat het veranderen van een gewoonte te vergelijken valt met TOPSPORT.

En iedere topsporter heeft een coach. Dus op naar iemand die bij u past en niet met u mee kletst.

Het maakt niet uit wie dat is – als het maar werkt.

Vindt uw manier van

Samen met uw coach gaat u op zoek naar het “go with the flow” model dat bij u past.

Het gevoel van achterover zitten in uw emotionele luie stoel, gaat het echt niet worden. Maar u hoeft zich ook niet opgejaagd te voelen.

Toch moet het u prikkelen, een beetje sarren en trots maken op elk meetbaar resultaat dat u kunt boeken.

sigaretBijvoorbeeld:
U wilt rookvrij leven. U vind een cursus “Stoppen met roken” en gaat aan de slag.
De eerste dag bent u met gemak rookvrij, de tweede met moeite en dan gaat u een keer de fout in.

U voelt gefaald, down en overweegt uw poging te staken en een nieuw pakje te kopen.

Maar hoeveel sigaretten heeft u die dagen niet gerookt?

Weeg het eens af tegen de nieuwe gewoonte van iemand om positief over zichzelf te denken?
Hoe vaak denkt u dat diegene in de fout gaat?

Of degene die meer inkomen wil?
Gezonder wil eten?
Af wil slanken?
Beter wil communiceren?

U snapt?
Zoek een coach; u levert echt TOPSPORT.

topsport; een gewoonte de spieren te trainenAlle spieren aan dek!

Een mens heeft 650 spieren in het lichaam. Ik dacht dat het er veel meer waren, maar het zijn er maar 650.

En dan piepen we al als we er één gaan gebruiken als we die een tijdlang op rust hebben gezet; spierpijn, gejammer en gesmeer met allerlei middeltjes om het maar zo min mogelijk en zo kort mogelijk te hoeven voelen.

Als we een gewoonte veranderen, werken we met onze neurologische “spierbundels”.
En – u snapt het? – ook die geven “spierpijn” als we die een tijdlang verwaarloosd hebben.

Hebben we die ooit gebruikt?

Jazeker! We hebben allerlei gewoonten al veranderd.

Van in de wieg liggen naar zitten. En van driewieler naar fiets. Uiteindelijk van 1 + 1 = 2 naar wiskunde.

U heeft …tig keren uw gewoonte veranderd en van uw neurologische  “spierbundels” gebruik gemaakt.

Het kan dus “spierpijn”geven.

Van “ik heb geen zin meer” tot “moeilijk, daar stop ik mee”.
Maar dat deed u toen ook niet, waarom nu wel?
U zit niet meer op die driewieler waarom zou u dat nu dan wel doen?

bioscoopSpierpijn verdwijnt waar de visualisatie verschijnt.

De truc is het eindresultaat te “filmen” als een visualisatie en die steeds weer af te spelen.

Daarmee onderhoudt u niet alleen uw WAAROM maar verdwijnt het gejammer al snel naar de achtergrond en is die ene sigaret niet meer zo’n ramp en kan dat ene kroketje gezien worden als een lange tijd van afscheid.

Want u ziet uzelf in die “film” steeds weer met een groot aantal pasjes in de PORTEMONNEE die u kunt gebruiken om die prachtige kleding te kopen voor uw ROOKVRIJE en SLANKE lichaam die u heeft voorzien van een prachtige BRIL.

Het is pas een gewoonte als u gewoon bent het te doen

Dus blijf die film afdraaien, onderhoud uw mindset en vertel uw successen aan uw coach.

Sla die “beste stuurwal” gewoon over dan raakt u niet van uw padje af en uiteindelijk realiseren ze wel dat u behaald hebt wat zij nooit gedaan hebben.

Wat u aan gewoonte veranderd gaat feitelijk alleen u en uw coach / trainer aan.

Geen hardloper die met zijn vrienden zijn trainingsprogramma bespreekt dus waarom zou u?

Pas als u er niet over nadenkt wat u (anders) doet, bent u gewoon het te doen en is het een nieuwe gewoonte geworden.

Wat zou er op uw certificaat staan?

37 views


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Raakt dit artikel u te heftig? Vraag dan een gratis gesprek aan.

Diensten vanuit ons netwerk

Dreamtags
pedicure-praktijk
viewnetix
huangdi