+31 654 367536

4 Tips bij onverwerkte emoties

emotiesEmoties lijken een algemeen goed. Het is zo makkelijk voor anderen om een oordeel te geven, een mening, een schouderophaling, maar voor de persoon in kwestie leeft de realiteit van onverwerkte gebeurtenissen en emoties. Niemand anders dan de persoon zelf kan invoelen, kan samenvatten, kan verwerken.

Opmerkingen als “Joh, dat is een oude koe. Dat je daar nog aan denkt?” missen het wellicht goedbedoelde effect door het ontbreken van een respectvolle communicatie.
Immers, die uitspraak is overbeladen met aannames die diegene geen goed zal doen en elke mogelijkheid van overweging zal vernietigen.

Vechten met emoties – dat kan anders!

vraagtekenUiteraard, vraagt zo’n uitdaging om een professional. En nee, het is geen probleem! Het woord “probleem” herbergt geen oplossingsstatus. Dus…. wordt het een uitdaging.
Voelt u eens hoe anders de woorden bij u overkomen.
Maar wat als u niet de mogelijkheid hebt een professional in te schakelen om welke reden dan ook?

Ook dan kan het nog steeds anders!
Hier volgen een paar tips; mocht u er niet uit komen, vraag dan een gratis gesprek aan. Zeker weten dat u daarna uw pad in dit lijstje kunt vervolgen.

1. Beoordeel uw taalgebruik eens heel kritisch!

Vervang de negatief beladen woorden door positieve alternatieven zonder dat wat u wilt zeggen te veranderen. Dus “probleem” vervangen door “uitdaging”, “ik kan het niet” in “ik wil het niet” (dat geeft zoveel mooie inzichten) en in plaats van een haastig, haast afgeperst, antwoord: “Ik zal erover nadenken. Ik laat het je binnen …. uur weten”.
Wanneer u uw taalgebruik zo onder de loep neemt, bent u al met uw persoonlijke groei bezig; de start van verwerking.

2. Beoordeel de uitdaging!

Wat is het goede aan wat u is overkomen, het oude zeer? Er moet iets zijn dat u daardoor heeft geleerd, iets niet hebt gedaan of juist wel met een opvolgend effect. Alles wat wij in ons leven meemaken heeft een nut. Ook het negatieve. Ook als wij dat niet (willen) zien!

Zijn hele positieve dingen het uiteindelijke gevolg geweest? Wees dankbaar, geef uzelf bewust de toestemming u dankbaar te voelen ook al is de start (de oorzaak) zo negatief ervaren.

cameravrouw3. Maak een lijstje van alles wat u destijds is overkomen

Tezamen vormt het uw ultieme uitdaging! Anders gezegd; benoem voor uzelf alle onderdelen van de oude wonden met herkenbare bewoordingen die overeenkomen met wat u hebt meegemaakt.
Voorbeelden zijn er te over, maar ik hou het even heel simpel om u niet te verwarren wanneer ik “toevallig” uw uitdaging als voorbeeld zou nemen.

Dus: stel u voor….. als klein kind heeft u leren fietsen. Er lag een stoeptegel los en u viel. Fiets kapot; ouders boos. Knie kapot, standje van de huisarts en voor straf vroeg naar bed.
Wanneer u dat vertaald naar het lijstje: overmoedig, stoeptegel niet gezien, gevallen, au, geschrokken, spaak uit het wiel in uw knie, benodigde troost bleef uit, boosheid deed u uw zelfvertrouwen verliezen etc
Door uw emoties erin te verwerken krijgt u de kans overeenkomsten met andere (latere) situaties te ontdekken, waardoor u steeds meer kunt groeien en verwerken.

weekeinde4. Bepaal wat u nodig hebt om dit te kunnen doen!

Misschien heeft u structuur nodig – maak dan een vaste afspraak daarvoor in uw agenda, bijvoorbeeld iedere zondag van 10:00 tot 12:00 uur.
Misschien heeft u een traktatie nodig na zo’n ultieme sessie met uzelf; bijvoorbeeld een keuze menu van chocoladereep, ijsje, frans kaasplankje, een terrasje of boswandeling met uw favoriete vriendin / kleinzoon / buurvrouw / skypevriend.
Misschien heeft u behoefte aan beloning met een aankoop zoals een boek of een sieraad.

Doe het! Doe het nu! U bent het waard!

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

514 views


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Raakt dit artikel u te heftig? Vraag dan een gratis gesprek aan.

Diensten vanuit ons netwerk

Dreamtags
pedicure-praktijk
viewnetix
huangdi